Všeobecná charakteristika motorové nafty
Motorové nafty jsou směsi kapalných uhlovodíků získávané z ropy destilací a hydrogenační rafinací vroucí v rozmezí 150 až 370°C. Motorové nafty mohou obsahovat aditiva na zlepšení užitných vlastností, jako jsou depresanty, detergenty, mazivostní přísady a inhibitory koroze.
Motorová nafta s příměsí aditiva vylepšuje některé vlastnosti paliva:
- protikorozní vlastnost paliva prodlužuje živostnost motoru a chrání jeho citlivé části
- svým složením potlačuje tvorbu emulzí a úsad, což chrání motor proti opotřebení, snižuje jeho hlučnost a zmenšuje mechanické namáhání klikového mechanizmu motoru
- díky nižší pěnivosti usnadňuje tankování do vozidel na čerpacích stanicích
Základní kvalitativní parametry
ČSN EN 590+A1
Specifikace
Časové rozmezí pro expedici |
15.4. - 30.9. |
1.10. - 15.11. |
16.11. - 28.02. |
|
|
|
1.3. - 14.4. |
|
|
Filtrovatelnost (CFPP) - °C, max. |
0 |
-10 |
-20 |
|
Bod zákalu (CP) - °C, max. |
- |
- |
- |
|
Hustota při 15°C - kg/m3 |
820 - 845 |
820 - 845 |
820 - 845 |
|
Cetanové číslo, min. |
51 |
51 |
51 |
|
Cetanový index, min. |
46 |
46 |
46 |
|
Destilační zkouška |
|
|
|
|
- při 250°C předestiluje - % obj., max. |
<65 |
<65 |
<65 |
|
- při 350°C předestiluje - % obj., min. |
85 |
85 |
85 |
|
- 95% (V/V) předestiluje při °C, max. |
360 |
360 |
360 |
|
Viskozita při 40°C - mm2/s, min./max. |
2 - 4,5 |
2 - 4,5 |
2 - 4,5 |
|
Bod vzplanutí - °C, min. |
nad 55 |
nad 55 |
nad 55 |
|
Obsah síry - mg/kg, max. |
10 |
10 |
10 |
|
Obsah vody - % (m/m), max. |
0,020 |
0,020 |
0,020 |
|
Celkový obsah nečistot - mg/kg, max. |
24 |
24 |
24 |
|
Obsah popela - % (m/m), max. |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
|
Oxidační stabilita - g/m3, max. |
25 |
25 |
25 |
|
h, min. |
20 |
20 |
20 |
|
Mazivost, průměr oděrové plochy (wsd 1,4) při 60°C - µm, max.
|
460 |
460 |
460 |
|
Obsah FAME - % (V/V), max. |
7 |
7 |
7 |
|
Hustota při 15°C - kg/m3 |
|
|
|
800 - 840 |
Cetanové číslo, min. |
|
|
|
51 |
Cetanový index, min. |
|
|
|
46 |
Filtrovatelnost - °C, max. |
|
|
|
-32 |
Bod zákalu - °C, max. |
|
|
|
-22 |
Destilační zkouška |
|
|
|
|
- při 180°C předestiluje - % obj., max. |
|
|
|
10 |
- při 340°C předestiluje - % obj., min. |
|
|
|
95 |
Viskozita při 40°C - mm2/s, min./max. |
|
|
|
1,5 - 4 |
Použití
Aditivovaná motorová nafta nové generace se používá jako palivo pro vznětové motory. Jejími hlavními přednostmi jsou snižování spotřeby paliva, snižování emisí, vyšší výkon a ochrana citlivých částí motoru a palivového systému proti korozi.
Balení, skladování, doprava
Aditivovaná nafta se dodává v silničních nádržkových vozech. Při skladování, dopravě a manipulaci musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.
Základní bezpečnostní údaje
Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55°C.
Produkt je klasifikován jako nebezpečný ve smyslu nařízení (ES) č. 1272/2008 CLP.