Všeobecná charakteristikaMotorové nafty jsou směsi kapalných uhlovodíků získávané z ropy destilací a hydrogenační rafinací vroucí v rozmezí 150 až 370 °C. Motorové nafty mohou obsahovat aditiva na zlepšení užitných vlastností, jako jsou depresanty, detergenty, mazivostní přísady a inhibitory koroze.
Motorovná nafta tř. 2 pro arktické klima má oproti standardní naftě tř. F (zimní kvalita) snížený bod filtrovatelnosti na -32 °C a teplotu vylučování parafínů na -22 °C a zaručuje bezproblémové užívání dieslových motorů v extrémních klimatických podmínkách.
Použití
Motorové nafty se používají jako paliva pro vznětové motory nebo také jako palivo pro některé typy plynových turbin.
Základní kvalitativní parametry
ČSN EN 590
Specifikace
Časové rozmezí pro expedici |
15.4. - 30.9. |
1.10. - 15.11. |
16.11. - 28.02. |
|
|
|
1.3. - 14.4. |
|
|
Filtrovatelnost (CFPP) - °C, max. |
0 |
-10 |
-20 |
|
Cloud Point (CP) - °C, max. |
- |
- |
- |
|
Hustota při 15 °C - kg.m-3 |
820 - 845 |
820 - 845 |
820 - 845 |
|
Cetanové číslo, min. |
51 |
51 |
51 |
|
Cetanový index, min. |
46 |
46 |
46 |
|
Destilační zkouška |
|
|
|
|
- do 250 °C předestiluje - % obj., max. |
<65 |
<65 |
<65 |
|
- do 350 °C předestiluje - % obj., min. |
85 |
85 |
85 |
|
- 95% (V/V) předestiluje při °C, min. |
360 |
360 |
360 |
|
Kin. viskozita při 40 °C - mm2.s-1, min. |
2 - 4,5 |
2 - 4,5 |
2 - 4,5 |
|
Bod vzplanutí PM - °C, min. |
nad 55 |
nad 55 |
nad 55 |
|
Obsah síry - mg.kg-1, max. |
10 |
10 |
10 |
|
Obsah vody - mg.kg-1, max. |
200 |
200 |
200 |
|
Celkový obsah nečistot - mg.kg-1, max. |
24 |
24 |
24 |
|
Obsah popela - % hm., max. |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
|
Oxidační stabilita - g.cm-3, max. |
25 |
25 |
25 |
|
Mazivost HFRR (wsd) 1,4/60°C) - µm |
460 |
460 |
460 |
|
Obsah FAME, max. |
7 |
7 |
7 |
|
Hustota při 15 °C - kg.m-3 |
|
|
|
800 - 840 |
Cetanové číslo, min. |
|
|
|
51 |
Cetanový index, min. |
|
|
|
46 |
Filtrovatelnost - °C, max. |
|
|
|
-32 |
TVP - °C, max. |
|
|
|
-22 |
Destilační zkouška |
|
|
|
|
- do 180 °C předestiluje - % obj., max. |
|
|
|
10 |
- do 340 °C předestiluje - % obj., min. |
|
|
|
95 |
Kin. viskozita při 40 °C - mm2.s-1, min. |
|
|
|
1,5 - 4 |
Použití
Motorové nafty se používají jako paliva pro vznětové motory nebo také jako palivo pro některé typy plynových turbin.
Balení, skladování, doprava
Motorové nafty se dodávají v železničních a silničních nádržkových vozech případně produktovodem. Při skladování, dopravě a manipulaci s motorovými naftami musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.
Dopravní značení
RID/ADR: 3/31c
UN: 1202
Kemler: 30
Základní bezpečnostní údaje
Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55 °C. Normální klima (třídy B, D, F)
Produkt je klasifikován jako nebezpečný ve smyslu nařízení (ES) č. 1272/2008 CLP.