Všeobecná charakteristikaMotorové nafty jsou směsi kapalných uhlovodíků získávané z ropy destilací a hydrogenační rafinací vroucí v rozmezí 150 až 370°C. Motorové nafty mohou obsahovat aditiva na zlepšení užitných vlastností, jako jsou depresanty, detergenty, mazivostní přísady a inhibitory koroze.
Motorovná nafta tř. 2 pro arktické klima má oproti standardní naftě tř. F (zimní kvalita) snížený bod filtrovatelnosti na -32°C a teplotu vylučování parafínů na -22°C a zaručuje bezproblémové užívání dieslových motorů v extrémních klimatických podmínkách.
Použití
Motorové nafty se používají jako paliva pro vznětové motory nebo také jako palivo pro některé typy plynových turbin.
Základní kvalitativní parametry
ČSN EN 590+A1
Specifikace
Časové rozmezí pro expedici |
15.4. - 30.9. |
1.10. - 15.11. |
16.11. - 28.02. |
|
|
|
1.3. - 14.4. |
|
|
Filtrovatelnost (CFPP) - °C, max. |
0 |
-10 |
-20 |
|
Cloud Point (CP) - °C, max. |
- |
- |
- |
|
Hustota při 15°C - kg.m-3 |
820 - 845 |
820 - 845 |
820 - 845 |
|
Cetanové číslo, min. |
51 |
51 |
51 |
|
Cetanový index, min. |
46 |
46 |
46 |
|
Destilační zkouška |
|
|
|
|
- do 250°C předestiluje - % obj., max. |
<65 |
<65 |
<65 |
|
- do 350°C předestiluje - % obj., min. |
85 |
85 |
85 |
|
- 95% (V/V) předestiluje při °C, min. |
360 |
360 |
360 |
|
Kin. viskozita při 40°C - mm2.s-1, min. |
2 - 4,5 |
2 - 4,5 |
2 - 4,5 |
|
Bod vzplanutí PM - °C, min. |
nad 55 |
nad 55 |
nad 55 |
|
Obsah síry - mg.kg-1, max. |
10 |
10 |
10 |
|
Obsah vody - mg.kg-1, max. |
200 |
200 |
200 |
|
Celkový obsah nečistot - mg.kg-1, max. |
24 |
24 |
24 |
|
Obsah popela - % hm., max. |
0,01 |
0,01 |
0,01 |
|
Oxidační stabilita - g.cm-3, max. |
25 |
25 |
25 |
|
Mazivost HFRR (wsd) 1,4/60°C) - µm |
460 |
460 |
460 |
|
Obsah FAME, max. |
7 |
7 |
7 |
|
Hustota při 15°C - kg.m-3 |
|
|
|
800 - 840 |
Cetanové číslo, min. |
|
|
|
51 |
Cetanový index, min. |
|
|
|
46 |
Filtrovatelnost - °C, max. |
|
|
|
-32 |
TVP - °C, max. |
|
|
|
-22 |
Destilační zkouška |
|
|
|
|
- do 180°C předestiluje - % obj., max. |
|
|
|
10 |
- do 340°C předestiluje - % obj., min. |
|
|
|
95 |
Kin. viskozita při 40°C - mm2.s-1, min. |
|
|
|
1,5 - 4 |
Použití
Motorové nafty se používají jako paliva pro vznětové motory nebo také jako palivo pro některé typy plynových turbin.
Balení, skladování, doprava
Motorové nafty se dodávají v železničních a silničních nádržkových vozech případně produktovodem. Při skladování, dopravě a manipulaci s motorovými naftami musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.
Dopravní značení
RID/ADR: 3/31c
UN: 1202
Kemler: 30
Základní bezpečnostní údaje
Motorové nafty jsou čirou nažloutlou až žlutou hořlavou kapalinou III. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí nad 55°C. Normální klima (třídy B, D, F)
Produkt je klasifikován jako nebezpečný ve smyslu nařízení (ES) č. 1272/2008 CLP.