Všeobecná charakteristika
Bezolovnatý automobilový benzín BA 95 s přídavkem aditiva, který má oproti standardnímu automobilovému benzínu například tyto vylepšené vlastnosti:
vylepšenou mazivost a s tím související snížené tření motoru, které vede k vyšší výkonosti motoru
protikorozní vlastnosti paliva prodlužuje živostnost motoru a chrání jeho citlivé části
svým složením potlačuje tvorbu emulzí a úsad, což chrání motor proti opotřebení, snižuje jeho hlučnost a zmenšuje mechanické namáhání klikového mechanizmu motoru
díky nižší pěnivosti usnadňuje tankování do vozidel na čerpacích stanicích
Základní kvalitativní parametry
ČSN EN 228+A1
Specifikace
Oktanové číslo VM, min. |
95 |
Oktanové číslo MM, min. |
85 |
Vzhled |
čirý a jasný |
Hustota při 15°C - kg/m3 |
720 - 775 |
Obsah olova - mg/l, max. |
5 |
Destilační zkouška |
|
- odpař. množství při 70°C - % (V/V), léto |
22 - 50 |
- odpař. množství při 70 °C - % (V/V), zima |
24 - 52 |
- odpař. množství při 100 °C - % (V/V) |
46 - 72 |
- odpař. množství při 150°C - % (V/V), min. |
75 |
- konec destilace - °C, max. |
210 |
Tlak nasycených par – kPa léto (22.4. – 30.9.) |
45 - 60 |
Tlak nasycených par – kPa zima (16.11. – 21.3.) |
60 - 90 |
Tlak nasycených par – kPa přechodové jarní období (22.3. – 21.4.) |
50 - 80 |
Tlak nasycených par – kPa přechodové podzimní období (1.10. – 15.11.) |
50 - 90 |
Index těkavosti od 1.10. do 15.11. (přechodové podzimní období), max. |
1164 |
Index těkavosti od 22.3. do 21.4. (přechodové jarní období), max. |
1064 |
Oxidační stabilita - minuty, min. |
360 |
Mechanické nečistoty a voda |
nepřítomné |
Obsah síry - mg/kg, max. |
10 |
Obsah pryskyřic - mg/100ml, max. |
5 |
Obsah benzenu - % (V/V), max. |
1 |
Obsah aromátů - % (V/V), max. |
35 |
Obsah olefinů - % (V/V), max. |
18 |
Obsah kyslíku - % (m/m), max. |
3,7 |
Obsah etanolu - % (V/V), max. |
10 |
Pozn.: léto 22.4.-30.9., zima 16.11.-21.3., přechodové období 22.3.-21.4. a 1.10.-15.11.
Použití
Aditivovaný bezolovnatý automobilový benzín se používá pro zážehové motory silničních motorových vozidel. Jeho hlavními přednostmi jsou snižování spotřeby paliva, snižování emisí, vyšší výkon a ochrana citlivých částí motoru a palivového systému proti korozi. Uživatel aditivovaného benzínu ocení především snížení spotřeby paliva, antikorozní ochranu, obnovení dřívějšího výkonu u starších motorů a udržení té nejlepší kondice u motorů nových. V neposlední řadě zlepšené odstraňování karbonových úsad a prevence jejich vzniku.
Balení, skladování, doprava
Aditivovaný benzín se dodává v silničních nádržkových vozech. Při skladování, dopravě a manipulaci musí být dodržována příslušná zákonná ustanovení.
Základní bezpečnostní údaje
Automobilové benzíny jsou hořlavou kapalinou I. třídy nebezpečnosti s bodem vzplanutí pod 0°C.
Produkt je klasifikován jako nebezpečný ve smyslu nařízení (ES) č. 1272/2008 CLP.